Grab the RSS feed

Public Speaking


Hari nie aku kena buat public speaking...untuk kelas Bahasa Inggeris la kan...for some people, they might said that for someone that understands every words that our lecturer said, he might be great in public speaking...but the truth is - it was not!!

Walaupun aku boleh bercakap, bertutur, membaca dan memahami Bahasa Inggeris dengan mudahnya namun apabila tiba giliran untuk berucap di depan kelas seorang diri, aku akan panik, aku akan jadi kaku...bukan setakat bahasa Inggeris tetapi benda nie tetap terjadi pada aku skeiranya aku berada dalam kelas Bahasa melayu, atau dalam kelas Bahasa Urdu sekalipun aku nak terangkan dan tekankan yang aku tak boleh berucap depan orang ramai....

Jadi, hari nie sudah tiba giliran aku untuk memberi ucapan...teks ucapan sudah aku siapkan 2 minggu yang lalu...dan hanya pada pagi tadi aku menghafal teks ucapan tersebut dengan alasan yang diberikan kepada diri sendiri ialah kalau hafal awal2 aku akan lupa nanti (baca:sebenarnya malas nak hafal)...dan slides show yang akan membantu aku membuat public speaking aku siapkan pada pukul 3 pagi tadi....5 minit sebelum aku masuk tido...

so petang tadi seusai aku makan tengahari, aku terus melangkah ke motor untuk merempit ke kelas (baca:aku makan kat Bitarasiswa yang hanya 15 minit berjalan kaki ke kelas tetapi sebab malas maka aku merempit ke kelas)...degupan jantung aku rasa sudah nazak....aku semakin panik....untuk menghilangkan aku pegi legakan isi kandungan perut aku dulu...kemudiannya, pensyarah aku sampai ke kelas diikuti para pelajar (baca:para pelajar datang ke kelas lebih lambat dari pensyarah)...maka waktu yang ditunggu pon tiba dengan dimulai pelajar pertama, pelajar kedua dan seterusnya....aku pon sudah lupa bilangan aku apabila tiba-tiba nama aku dipanggil untuk berucap...

aku pasangkan slides show di screen dan dengan lafaz Bismillah, aku mulakan ayat aku 'Ladies n Gentleman....'

aku tidak sedar apa yang aku ucapkan...yang aku sedar bila ada tepukan kedengaran menandakan ucapan aku sudah habis...tangan ku kebas...tapak tangan ku berpeluh...aku terus kembali semula ke tempat duduk...

dan hanya itulah yang berlaku...aku tidak tahu apa yang aku ucapkan...sedar-sedar aja sudah habis ucapanku...

0 comments:

  •