Grab the RSS feed

Road Tax

Aku punya cukai jalan a.k.a road tax motor kesayangan aku dah tamat minggu lepas lagi...cukup 10 hari lepas...muahah...tapi sebab aku malas, tak pegi renew pon lagi....sampaila mak aku memokak di telinga suh pi renew so aku pon poie la renew...biasala nak renew road tax kena renew insurans dulu kan...

pastuh mak aku habaq yang la nie dah tak ader insurans third party, kena beli first party punya insurans...tapi aku tak kisah pon first ke, third ke janji road tax aku hidup...

oh lupa plak nak bagitau hari nie akak aku balik kampung...dia kata nak bawak mak aku pi shopping kasut dan bawak pi berurut...bila dia habaq tue maksudnya nak suh aku jadi driver la...so takpela....

tapi aku tak jadi driver pon sebab kan hari jumaat...kalau aku ikut kang derang kena balik umah awal sebab aku nak pi semayang so mak aku suh aku pi renew road tax + insurans dan depa pi shopping....

so aku pi branch insurans tue nak renew insurans...tetiap tahun memang aku pi situ pong...sekali dia kata dia cuma ada insurans first party ajer...yang third party dia tak jual...so aku kata okla...pastu dia kata sebab insurans lama aku third party, dan nak tukar ke first party depa kena amik gambar motor aku plak...aku cakap la moto kesayangan aku mana ada kat situ tapi kat Tg. Malim nie ha...pastu dia kata aku kena beli insurans third party la...tapi derang kan tak jual so dia suh aku pi cari agen insurans...aduhai...aku ni mana nak tau agen insurans ada kat mana...aku tepon mak aku, mak aku pon tak tau...

herm terus pi Taiping la mencari kedai agen insurans....seb baik jumpa satu agen kat area Pasar Ikan....dapatla eden beli insurans third party untuk motor kesayangan hamba...

pastu tengahari pi semayang jumaat....

petang plak aku ke JPJ...bukannya tak bley renew kat pejabat Pos tapi pejabat pos adalah tempat paling aku tak suka pegi...so aku gi la JPJ yang terdekat iaitu 20 minit drive naik keter....

sampai kat sana....bila masuk je tempat tue aku nampak ramai orang beratur...aku tercangak-cangak la cari mesin nombor giliran...dulu ada....tapi aku pi tadi dah tada...sekali aku dengar pakgad tu jerit kat aku tanya nak wat per...semua pandang aku...aku pon blushingla...aku jawab ngan sopan santun kata nak renew road tax....pastu dengan suara garau dia tue suh aku beratur kat kaunter 6...

yang aku tak puas hati, perlu ker nak tanya dengan suara kuat...tak perlu kan...kan aku dah blushing...siapa yang malu?

Mereka dan keluarga mereka...

itu jer aku nak citer...takde apa pon

0 comments:

  •